Dumma ordspråk som...bara är dumt.

Att vara "kär och galen" på en och samma gång verkar ju inte klokt. Är man kär är man det, är man galen så är man ju faktiskt...just det, galen.
Man måste liksom välja. Utav kär och galen är jag utan tvekan mest galen.
För man kan inte vara båda på samma gång. Det går inte.

Andra dumma orrdspråk/talesätt:
"Som man bäddar får man ligga"...ehh, ja. det säger väl sig självt att om jag bäddat min säng med nya lakan så får jag också ligga i nya lakan. Det är ju bara så dumt.
"Man ska inte kasta sten i glashus"...nej det är ju också väldigt dumt. Då går det ju sönder.
"Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen"...jag vet inte om jag vill ha några fåglar varken i min näsa eller i min säng.
"Här ligger en hund begraven"...troligen inte. Man begraver nog inte hundar hejvilt runt om i vår herres hage.
"Bara döda fiskar följer strömmen"...har de något annat val?
"Bränt barn skyr elden"...förhoppningsvis, annars är det ett väldigt dumt barn.
"Döm inte hunden efter håren"...det gör jag alltid. Fult hår, ful hund.
"Köp inte grisen i säcken"...mer praktiskt att få den paketerad i en låda så det liksom inte läcker.
"Lägg inte alla ägg i samma korg"...varför inte, det blir ju hemskt jobbigt att lägga lite här och lite där. Mycket att bära.
"Man ska inte bjuda bagarbarn på bullar"...för att? lite sådär taskigt kan jag tycka. Tur man inte är bagarbarn.
"När katten är borta dansar råttorna på bordet"....ärligt, har någon...någonsin upplevt dansande råttor?
"Surt sa räven om rönnbären"...mmm, en talande räv...en talande räv.

Ja det finns ju mängder...


Kommentarer
Postat av: Denilly

Det jag stör mig allra mest på måste ändå vara "Kasta inte kycklingen i väggen på morgonen". Liksom, nähä? När ska man då göra det? Och vad är det en metafor för? Nej, det är bara dumt.

2010-03-05 @ 22:31:26
Postat av: Frida

Tack för att du är så....dum.

2010-03-06 @ 14:41:53
URL: http://fridaheterjag.webblogg.se/
Postat av: Denilly

Min personliga favorit är dock "Kalla inte Kalle för Kalas för han heter faktiskt Kalle". Det talesättet har hjälpt mig många gånger under åren, under mina svåraste perioder. Det går liksom att applicera på nästan alla situationer och slutresultatet är alltid fullgott.

2010-03-07 @ 12:57:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0